Wśród wielu metod promocji stron internetowych można wyróżnić dwie szczególnie popularne: SEO oraz reklamy w wyszukiwarce internetowej. Na czym polegają te dwie formy marketingu? Na którą z nich lepiej się zdecydować? Wyjaśniamy!
Spis treści
Na czym polega SEO?
Pod pochodzącym z języka angielskiego akronimem SEO (Search Engine Optimization) kryje się dosyć długa polska nazwa: pozycjonowanie i optymalizacja strony WWW pod kątem wyszukiwarki. Są to wszystkie działania, które mają na celu poprawę widoczności witryny internetowej. Mówiąc jeszcze prościej: robimy wszystko, aby dana strona wyświetliła się jak najwyżej wśród organicznych (bezpłatnych) wyników wyszukiwania po wpisaniu w pasek wyszukiwarki Google konkretnych fraz kluczowych.
Pozycjonowanie i optymalizacja obejmuje m.in.:
- Uporządkowanie kodu HTML witryny,
- Odpowiednie ustrukturyzowanie zawartości strony,
- Właściwe otagowanie treści na stronie,
- Rozbudowę linkowania wewnętrznego,
- Pozyskiwanie linków zewnętrznych,
- Publikację na stronie contentu odpowiednio nasyconego słowami kluczowymi,
- Poprawienie szybkości ładowania się strony
oraz wiele innych działań – jest to bardzo złożony proces.
Żeby uświadomić sobie, jak istotna jest rola SEO w działaniach marketingowych, wystarczy, że odpowiesz na jedno pytanie: jak często zdarza Ci się wchodzić na drugą i kolejne strony wyników wyszukiwania i tam szukać odpowiedzi na swoje zapytanie?
Czym jest SEM?
SEM (ang. Search Engine Marketing), czyli marketing w wyszukiwarce internetowej Google, to drugi sposób na umieszczenie odnośnika do witryny internetowej w widocznym miejscu SERP (ang. Search Engine Result Page – strona z wynikami wyszukiwania). Wszystko dzięki linkom sponsorowanym, za których wyświetlenie przez Google trzeba zapłacić.
System reklamowy od internetowego giganta działa w modelu licytacyjnym. Oznacza to, że jeśli chcesz, aby Twoja strona została wyświetlona jako płatny wynik, musisz zaoferować stawkę wyższą niż konkurencja i wygrać zautomatyzowaną aukcję, która za każdym razem ma miejsce przy wpisywaniu w wyszukiwarkę konkretnych fraz. Poza tym Twoja reklama musi też być odpowiednio dopasowana do danego zapytania. Sprawia to, że przekaz marketingowy zostanie wyświetlony osobom rzeczywiście zainteresowanym jego treścią – dzięki temu możesz liczyć na naprawdę spory CTR.
Na co się zdecydować?
Zarówno SEO, jak i SEM mają podobny cel: wyświetlenie odnośnika do witryny internetowej w widocznym miejscu SERP, co przekłada się następnie na większy ruch na stronie. O ile jednak reklama w wyszukiwarce może przynieść niemal natychmiastowe efekty, o tyle pozycjonowanie jest długotrwałym procesem. Zatem którą formę marketingu lepiej wybrać?
Tak naprawdę najlepiej… wcale nie wybierać – tylko prowadzić SEO i SEM jednocześnie! To rozwiązanie pozwoli Ci w pełni wykorzystać możliwości, które oferuje Google i osiągnąć najlepsze wyniki.
Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat marketingu internetowego, np. ile kosztuje pozycjonowanie SEO, w jaki sposób są rozliczane kampanie AdWords czy też czym jest pozycjonowanie lokalne – koniecznie odwiedź „Czytelnię” Fabryki Marketingu. Znajdziesz tam wiele przydatnych informacji – również w formie audio!