Kryzys na rynku motoryzacyjnym spowodowany przez pandemię COVID-19 będzie miał negatywne skutki dla grupy Audi. Tym samym podsumowanie I kwartału 2019 roku było dla Audi bardzo trudne.
Spis treści
AUDI AG podsumowuje I kwartał 2020 r.
AG podsumowało bardzo trudny I kwartał 2020 r. W trosce o zdrowie klientów i pracowników zostały zamknięte wszystkie salony dealerskie na całym świecie z tego powodu dostawy samochodów w pierwszych trzech miesiącach spadły o 21,1 %. Z tego powodu przychody wyniosły tylko 12 mld 454 mln euro, w tym operacyjny wskaźnik rentowności wyniósł 0,1%. Pomimo panującej na świecie pandemii udało się wypracować przepływy pieniężne w wysokości około 1 mld euro netto.
Audi broniąc się przed finansowymi skutkami pandemii już wcześniej podjęło działania mające na celu utrzymanie płynności finansowej firmy. Zwiększone zostały przepływy pieniężne w ramach grupy VW spółki AEV GmbH. Aby ochronić stanowiska pracy grupa wprowadziło tymczasowe zawieszenie pracy na całym świecie oraz skrócenie czasu pracy w zakładach w Niemczech. Fabryki produkujące dla Audi w Chinach wróciły już do normalnego trybu pracy. Fabryki w Europie zaczynają powoli zwiększać produkcję od kilku dni.
Grupa Audi przewiduje, iż pandemia COVID-19 będzie miała bardzo duży negatywny wpływ na światową gospodarkę w ciągu całego roku. Spekulanci rynku samochodowego zakładają, iż z powodu obecnej sytuacji przychody oraz zysk operacyjny każdej marki samochodowej będzie dużo niższy niż w zeszłym roku.
Wpływ COVID-19 na grupę Audi
Członek zarządu Arno Antlitz stwierdził, iż grupa w kontrolowany sposób zamknęła swoje moce produkcyjne na początku pandemii, a obecnie dzięki skróconemu czasowi pracy zostało ochronione wiele miejsc pracy w fabrykach w Niemczech. Arno Antlitz stwierdził również, iż dzięki odpowiedniej polityce udało się ochronić płynność finansową grupy Audi oraz utrzymać podstawowe procesy w czasie kryzysu spowodowanego pandemią,
Trudny początek roku
Początkiem roku marka rozpoczęła inicjatywę modelową, jednak rozprzestrzenianie się pandemii COVID-19 i związana z tym decyzję o lock down, a w konsekwencji zamkniecie salonów miało bardzo negatywny wpływ najpierw na chińskim rynku motoryzacyjnym, później w innych regionach świata.
Właśnie z powodu pandemii dostawy samochodów do salonów w ciągu trzech miesięcy spadły o 21,1%. Pomimo spadku ilości sprzedawanych samochodów wyniki sprzedażowe marki były dużo lepsze niż wyniki całego rynku motoryzacyjnego. W Chinach pod koniec kwartału wszystkie salony zostały otwarte. Marka rozwija swoją działalność w zakresie sprzedaży online nowych samochodów poprzez wirtualne salony czy internetowe porady na żywo.
Zysk Grupy Audi
Pomimo kurczącego się rynku grupa wygenerowała przychody w I kwartale w wysokości 12 mld 454 mln euro (przychody I kwartału 2019 r. 13 mld 812 mln euro). Bardzo dobre wyniki sprzedaży osiągnęło Audi Q3 oraz Audi e-tron. Dużo wyższe przychody zostały również osiągnięte z zestawów części dostarczanych do lokalnej produkcji w Chinach.
Zobacz również >> Przelicznik KW na KM, jak przeliczyć moc w silnikach spalinowych?
Dość duży spadek zysku operacyjnego grupy idealnie odzwierciedla sytuację rynku motoryzacyjnego spowodowaną pandemią. Zysk operacyjny netto w I kwartale 2020 wyniósł tylko 15 mln euro (w 2019 r. było to 1 mld 100mln euro). W I kwartale roku marka odnotowała starty około 0,5 mld euro na samej wycenie transakcji zabezpieczających surowce.
Negatywny wpływ na zysk operacyjny miały również wydatki spowodowane programem Audi. Future czyli planem wcześniejszych emerytur. Operacyjny wskaźnik rentowności ze sprzedaży marki Audi wyniósł 0,1% ( w 2019r. 8%).
Wznowienie produkcji w Chińskich fabrykach
Produkcja w Chińskich fabrykach została wznowiona 17 lutego 2020 i powoli zaczyna wracać do wielkości produkcji sprzed pandemii. Natomiast w Europie już od połowy kwietnia produkcja powoli jest uruchamiana. Jednak podczas wznawiania produkcji zostały podjęte wszelkie możliwe środki ostrożności w celu ochrony zdrowia pracowników.
W perspektywie całego 2020 grupa przewiduje ujemny wzrost dla gospodarki światowej, a tym samym dużo niższy popyt na światowych rynkach motoryzacyjnych. Z tego powodu grupa uważa, iż przychody- tym samym zysk operacyjny będą dużo niższe niż w zeszłym roku.